Napęd na 4 koła sprawdzenie
SsangYong Rodius to VAN o gigantycznych rozmiarach wyposażony w napęd 4x4. Na pokład zabiera bez problemu 7 pasażerów wraz z ich bagażami. Doskonały wybór dla dużych rodzin.
-
- Forumowicz
- Posty: 70
- Rejestracja: 16 maja 2010, 20:03
- Model: Actyon
- Rok produkcji: 2007
- Pojemność silnika: 1998
- Skrzynia biegów: Ręczna
- Lokalizacja: Białystok
Napęd na 4 koła sprawdzenie
Postautor: zbibi » 13 gru 2014, 20:06
Jak sprawdzić czy napędy są sprawne? Mam przełącznik tylko 4H i 4L. Mechanik Scanerem 100 sprawdził auto że nie ma błędów. Powiedział że nie ma możliwości włączyć napęd na stałe na 4 koła i nic więcej nie może zrobić. Na śliskim na zakręcie wolno jadąc dałem trochę gazu i lekko zaczął uciekać tył.
Actyon 2.0d 2007r. Manual
-
- Stały bywalec
- Posty: 779
- Rejestracja: 28 sty 2013, 5:16
Re: Napęd na 4 koła sprawdzenie
Postautor: Trawus » 14 gru 2014, 22:23
To, że ucieka tył w tak ciężkim aucie to raczej nic niezwykłego nawet przy załączonym przodzie. TOD jest raczej bezawaryjny i zapewne działa. Są problemy z załączeniem się napędu przy błędach w ESP które to kontroluje. Chcesz to koniecznie sprawdzić - to na polnej drodze pod górkę rusz z zapasem mocy na jakie 2 metry i zobacz czy spod przednich się sypie . Zapewne działa normalnie.
-
- Forumowicz
- Posty: 70
- Rejestracja: 16 maja 2010, 20:03
- Model: Actyon
- Rok produkcji: 2007
- Pojemność silnika: 1998
- Skrzynia biegów: Ręczna
- Lokalizacja: Białystok
Re: Napęd na 4 koła sprawdzenie
Postautor: zbibi » 15 gru 2014, 9:15
Jak gwałtownie ruszam na śliskiej trawie lub zatrzymam się i ruszam mocno pod górkę to często jest dziwny dźwięk 3-4 stuki czy trzaski takie (stuk stuk stuk) ale jakby z tyłu auta. Byłem u kilku mechaników i nikt nie wie co to stuka. Sugerowali ze może tylna półoś przegub przy kole? Sam nie wiem co o tym myśleć? A może tylny dyfer?
Actyon 2.0d 2007r. Manual
-
- Stały bywalec
- Posty: 779
- Rejestracja: 28 sty 2013, 5:16
Re: Napęd na 4 koła sprawdzenie
Postautor: Trawus » 15 gru 2014, 14:25
Mnie się wydaje, że to właśnie TOD hałasuje a trzaski pochodzą z reduktora - być może coś się dzieje ze sprzęgłem TOD ? Przeczyściłbym styki kostek przy reduktorze na początek.
-
- Stały bywalec
- Posty: 531
- Rejestracja: 02 wrz 2012, 9:40
- Gadu-Gadu: 0
Re: Napęd na 4 koła sprawdzenie
Postautor: unimart » 15 gru 2014, 17:43
Ja nie za bardzo rozumiem tego mechanika ze skanerem. Co to znaczy "nie można włączyć na stałe napęd na 4 koła" ?
Przecież T.O.D. to jest napęd na 4 koła, niezależnie od położenia przełącznika. I jeśli nie odczytał żadnych błędów to skąd wzięła się taka diagnoza ?
Zgadzam się z Trawusem, też obstawiam ten clutch pack albo łańcuch.
Przecież T.O.D. to jest napęd na 4 koła, niezależnie od położenia przełącznika. I jeśli nie odczytał żadnych błędów to skąd wzięła się taka diagnoza ?
Zgadzam się z Trawusem, też obstawiam ten clutch pack albo łańcuch.
-
- Forumowicz
- Posty: 70
- Rejestracja: 16 maja 2010, 20:03
- Model: Actyon
- Rok produkcji: 2007
- Pojemność silnika: 1998
- Skrzynia biegów: Ręczna
- Lokalizacja: Białystok
Re: Napęd na 4 koła sprawdzenie
Postautor: zbibi » 15 gru 2014, 20:39
Rodius ma napęd AWD to znaczy napęd na 2 tylne koła a przód jest dołączany w przypadku odczytania przez komputer że koła się ślizgają.
Actyon 2.0d 2007r. Manual
-
- Stały bywalec
- Posty: 531
- Rejestracja: 02 wrz 2012, 9:40
- Gadu-Gadu: 0
Re: Napęd na 4 koła sprawdzenie
Postautor: unimart » 16 gru 2014, 16:27
Nie, Rodius o którym mowa ma stały napęd na wszystkie koła realizowany przez reduktor TOD, który zależnie od warunków na drodze przekazuje na przednie koła od 15% do 44% siły. AWD to coś zupełnie innego, rozwiązanie czysto mechaniczne - nie ma żadnych przełączników ani modułu sterującego, a dystrybucja napędu jest stała i wynosi przód:tył 40:60%.
-
- Stały bywalec
- Posty: 779
- Rejestracja: 28 sty 2013, 5:16
Re: Napęd na 4 koła sprawdzenie
Postautor: Trawus » 16 gru 2014, 16:58
Łańcuch potrafi się sypnąć już po 200 tysiącach jak ktoś ostro jeździ. Wymiana razem z kołami - a Jacek nam powie ile to kosztuje, jak znajdzie trochę czasu
-
- Forumowicz
- Posty: 70
- Rejestracja: 16 maja 2010, 20:03
- Model: Actyon
- Rok produkcji: 2007
- Pojemność silnika: 1998
- Skrzynia biegów: Ręczna
- Lokalizacja: Białystok
Re: Napęd na 4 koła sprawdzenie
Postautor: zbibi » 16 gru 2014, 18:02
Czy chodzi o te elementy?
4400.143.014 CHAIN
4405.151.006 WHEEL-TONE
4405.144.008 SPROCKET-LOWER
4400.143.014 CHAIN
4405.151.006 WHEEL-TONE
4405.144.008 SPROCKET-LOWER
Actyon 2.0d 2007r. Manual
-
- Forumowicz
- Posty: 70
- Rejestracja: 16 maja 2010, 20:03
- Model: Actyon
- Rok produkcji: 2007
- Pojemność silnika: 1998
- Skrzynia biegów: Ręczna
- Lokalizacja: Białystok
Re: Napęd na 4 koła sprawdzenie
Postautor: zbibi » 17 gru 2014, 20:50
Na moim aucie jest nalepka AWD !? Ale jak rozumiem auto ma napęd stały na 4 kola z przeniesieniem mocy na przód 15-44%. Czyli jak ma naped stały to czy gdyby postawić auto na podnośnik kolumnowy i włączyć silnik, wrzucić D (automat) to czy wszystkie koła będą się kręcić? Druga sprawa w lutym mam termin badania techniczne więc czy w trakcie badania technicznego diagnosta powinien włączyć program dla 4x4 (jedno koło do przodu drugie do tyłu)? Mam także Merca E280 4Matic i tam jest napęd 25% na przód 75% tył i diagnosta musi włączać program 4x4.
Actyon 2.0d 2007r. Manual
-
- Forumowicz
- Posty: 70
- Rejestracja: 16 maja 2010, 20:03
- Model: Actyon
- Rok produkcji: 2007
- Pojemność silnika: 1998
- Skrzynia biegów: Ręczna
- Lokalizacja: Białystok
Re: Napęd na 4 koła sprawdzenie
Postautor: zbibi » 19 gru 2014, 13:34
Mam przed sobą wyjazd na drugi koniec Polski w góry (Krynica Zdrój). Jeżeli te stukania-trzaski to faktycznie przeskakuje łańcuch w skrzyni redukcyjnej to czy dam radę ruszyć pod większą górę czy jest prawdopodobne że auto rozkraczy się dokumentnie i wrócę na lawecie. Może z takiej usterki wyjść coś poważnego. Na razie jak wyjeźdzam z garażu z piwnicy tak z "gazem" (nachylenie ze 25%) to potrafi kilka razy "trzasnąć"
Actyon 2.0d 2007r. Manual
-
- Stały bywalec
- Posty: 779
- Rejestracja: 28 sty 2013, 5:16
Re: Napęd na 4 koła sprawdzenie
Postautor: Trawus » 19 gru 2014, 14:26
Spoko, napęd tył jest na sztywno i zawsze jest . TOD odbiera mu tylko moc po części przekazując ją na przód. Gdyby to było AWD to w przypadku awarii już byś dalej nie pojechał ale przy TOD napęd na tył będzie zawsze. Stracisz tylko Redukcję L4 oraz napęd na przód i auto będzie zachowywało się jak na L2 . Awaryjnie można pojechać. W odróżnieniu od AWD , przy TOD można przy automacie pociągnąć auto z miejsca na miejsce byle nie za daleko i nie za szybko. Stały napęd 4x4 z AWD niemal to uniemożliwia i nawet wciągając auto na lawetę można uszkodzić transmisję. TOD to nastawne sprzęgło przedniego napędu zmieniające siłę wewnętrznego tarcia , sterowane komputerem. W transmisji TOD nie ma międzyosiowego mechanizmu różnicowego jak przy AWD . Całkiem nie głupi wynalazek w , którym mechanizm różnicowy jest zastąpiony nastawną wiskozą. Napęd na tył jest zawsze, może być tylko osłabiony do poziomu 55% ale będzie zawsze, nawet, gdy przekazywane 45 % na przednią oś zostanie zmarnowane przez zerwanie przedniego napędu . Wyłączając klawiszem ESP zmieniasz też pracę TOD ustawiając go tylko na 15% bez zmian na więcej bo ESP przestaje analizować różnicę prędkości na osiach i ich nie równoważy. Jak przód walnie to trzeba wyłączyć ESP i można awaryjnie podjechać do warsztatu tylko na tylnym napędzie.
Przy badaniu hamulców przód można sprawdzać na zwyczajnym stanowisku ale przy automacie trzeba przełączyć skrzynię na N . Przy badaniu tyłu auto może wyciągnąć z rolek ciągnąc przodem więc ESP raczej należy wówczas wyłączyć albo przestawić stanowisko na tryb 4x4 a na skrzyni ustawić D.
Przy badaniu hamulców przód można sprawdzać na zwyczajnym stanowisku ale przy automacie trzeba przełączyć skrzynię na N . Przy badaniu tyłu auto może wyciągnąć z rolek ciągnąc przodem więc ESP raczej należy wówczas wyłączyć albo przestawić stanowisko na tryb 4x4 a na skrzyni ustawić D.
-
- Forumowicz
- Posty: 70
- Rejestracja: 16 maja 2010, 20:03
- Model: Actyon
- Rok produkcji: 2007
- Pojemność silnika: 1998
- Skrzynia biegów: Ręczna
- Lokalizacja: Białystok
Re: Napęd na 4 koła sprawdzenie
Postautor: zbibi » 19 gru 2014, 17:15
Dzięki Szanowny Kolego za rzeczową odpowiedź. A jak można by sprawdzić czy to strzela łańcuch? Może odpiąć wał przedni (wyjęcie TOD i rozbebeszenie go to kupę roboty). W sumie wyłączenie ESP i próba pod dużą górkę już powinna coś powiedzieć. Jak zmniejszę obciążenie przodu powinno przestać stukać.? Jutro sprawdzę. Zauważyłem też że mam dziurkę ok 5 mm średnicy w osłonie (manszecie) przedniego zewnętrznego przegubu (już ją zakleiłem kauczukiem ale nie było możliwości dodać smaru bo nie miałem szczypiec do pierścieni). Guma jak nówka a ma okrągłą sporą dziurę. Na gumie nie widać smaru więc może wywaliło już cały smar i przegub jest "suchy" i to on tak strzela? W sumie jak ruszam na śliskiej trawie to mam takie dziwne uczucie jakby przedni wahacz miał duży luz i całym kołem "rzuca" przód-tył (miałem coś takiego niegdyś w innym aucie jak na tulei przedniego wahacza zrobiło się 2mm luzu a koło skakało 2-3cm przód-tył ). W Rodiusie jednak jak byłem na sprawdzeniu to gość łomikiem "miąchał" mi przód i tył zawieszenia i nie znalazł luzów?!
Actyon 2.0d 2007r. Manual
-
- Forumowicz
- Posty: 70
- Rejestracja: 16 maja 2010, 20:03
- Model: Actyon
- Rok produkcji: 2007
- Pojemność silnika: 1998
- Skrzynia biegów: Ręczna
- Lokalizacja: Białystok
Re: Napęd na 4 koła sprawdzenie
Postautor: zbibi » 19 gru 2014, 22:47
Jaki olej powinienem stosować w skrzynce TOD. W specyfikacji mam tylko ze Dextron II lub III.
Actyon 2.0d 2007r. Manual
-
- Stały bywalec
- Posty: 779
- Rejestracja: 28 sty 2013, 5:16
Re: Napęd na 4 koła sprawdzenie
Postautor: Trawus » 20 gru 2014, 15:15
Dobrze kombinujesz Ale o te piepszone gumy dbaj bo szkoda przegubów . Teraz są gumy i narzędzia do zakładania gumek bez rozchrzaniania wszystkiego. Guma jest bardziej rozciągliwa a narzędzie ją tak rozciąga, że dakje się przesunąć nad przegubem. Nie ma co na tym oszczędzać bo piasek w przegubie to mogiła.
Co do łańcucha, to wcześniej dokładnie sprawdź wał i jego mocowanie, czy tam nie ma luzów ? Sprawdź też tylny wał bo nawet tam luzy odbijają się na reakcji przodu bo przenosi to sprzęgło wiskozowe na całą transmisję . Co do wymiany łańcucha to wbrew pozorom nie jest to jakaś bardzo skomplikowana i pracochłonna czynność.
Łańcuch w Rexach najlepiej słychać na załączonym reduktorze 4L pod ostre wzniesienie na luźniej nawierzchni. Jak wówczas słychać trzaski to jest niemal pewność 100% że łańcuch. Niemniej zawsze zaczynaj analizowanie takich problemów od oceny instalacji elektrycznej, głównie kostek połączeń. Bardzo często takie efekty dźwiękowe są skutkiem złego przewodnictwa na linii sterowania a instalacje Ssangów nie należą niestety do ich silnych punktów konstrukcji. Czasami wystarczy przeczyścić styki , zakonserwować elektrozolem i wszystko wraca do normy.
A co do reakcji podrzucania koła na śliskim - to ciężkie auto więc nawet małe osłabienie tłumienia na amortyzatorze może wywoływać ten efekt . Koło podskakuje przy próbie buksowania ale samymi dźwiękami się tu nie sugeruj, pamiętaj, że jak ESP zaczyna pracować to też daje głośne terkotanie i wibrację. Ktoś kogo nie uprzedzono o tym efekcie może pomyśleć, że coś złego się dzieje.
ESP terkocze jak ABS w starszych samochodach i to jest normalne. Moja kochana córeńka , jak pierwszy raz wsiadła do Rexa to nie miała wyczucia prędkości - no i wjechała na rondo ok. 90 km/h.
Auto bez ESP wyleciałoby z drogi jak nic. Rex się wybronił ale efekty dźwiękowe były niezapomniane bo hamulce zamieniały się rolami po wszystkich kołach i terkotało jak w tartaku a wibracje czuć było tyłkiem - co uznała jako fajne . ( dostała w ucho - też fajne ) Zatem jak ruszasz ostro a koła nie mają jednakowej przyczepności bo np. z prawej strony jest trochę piasku i koło ma ochotę zabuksować - i jeśli wówczas słyszysz terkotanie to nic się nie dzieje złego tylko ESP zaczęło niwelować uślizg koła jego hamulcem. Taka już jego uroda, że terkocze. Jak dociskam gaz na mokrym asfalcie przy ruszaniu to zamiast pisku opon mam terkotanie ESP a auto przyspiesza na tyle na ile pozwala mu śliska nawierzchnia bez buksowania kołami. Można to odróżnić od dźwięków łańcucha - ESP terkocze głucho a łańcuch wyraźnie metalicznie ostro.
Co do łańcucha, to wcześniej dokładnie sprawdź wał i jego mocowanie, czy tam nie ma luzów ? Sprawdź też tylny wał bo nawet tam luzy odbijają się na reakcji przodu bo przenosi to sprzęgło wiskozowe na całą transmisję . Co do wymiany łańcucha to wbrew pozorom nie jest to jakaś bardzo skomplikowana i pracochłonna czynność.
Łańcuch w Rexach najlepiej słychać na załączonym reduktorze 4L pod ostre wzniesienie na luźniej nawierzchni. Jak wówczas słychać trzaski to jest niemal pewność 100% że łańcuch. Niemniej zawsze zaczynaj analizowanie takich problemów od oceny instalacji elektrycznej, głównie kostek połączeń. Bardzo często takie efekty dźwiękowe są skutkiem złego przewodnictwa na linii sterowania a instalacje Ssangów nie należą niestety do ich silnych punktów konstrukcji. Czasami wystarczy przeczyścić styki , zakonserwować elektrozolem i wszystko wraca do normy.
A co do reakcji podrzucania koła na śliskim - to ciężkie auto więc nawet małe osłabienie tłumienia na amortyzatorze może wywoływać ten efekt . Koło podskakuje przy próbie buksowania ale samymi dźwiękami się tu nie sugeruj, pamiętaj, że jak ESP zaczyna pracować to też daje głośne terkotanie i wibrację. Ktoś kogo nie uprzedzono o tym efekcie może pomyśleć, że coś złego się dzieje.
ESP terkocze jak ABS w starszych samochodach i to jest normalne. Moja kochana córeńka , jak pierwszy raz wsiadła do Rexa to nie miała wyczucia prędkości - no i wjechała na rondo ok. 90 km/h.
Auto bez ESP wyleciałoby z drogi jak nic. Rex się wybronił ale efekty dźwiękowe były niezapomniane bo hamulce zamieniały się rolami po wszystkich kołach i terkotało jak w tartaku a wibracje czuć było tyłkiem - co uznała jako fajne . ( dostała w ucho - też fajne ) Zatem jak ruszasz ostro a koła nie mają jednakowej przyczepności bo np. z prawej strony jest trochę piasku i koło ma ochotę zabuksować - i jeśli wówczas słyszysz terkotanie to nic się nie dzieje złego tylko ESP zaczęło niwelować uślizg koła jego hamulcem. Taka już jego uroda, że terkocze. Jak dociskam gaz na mokrym asfalcie przy ruszaniu to zamiast pisku opon mam terkotanie ESP a auto przyspiesza na tyle na ile pozwala mu śliska nawierzchnia bez buksowania kołami. Można to odróżnić od dźwięków łańcucha - ESP terkocze głucho a łańcuch wyraźnie metalicznie ostro.
Przejdź do
- Ogólne
- O wszystkim
- Nasze auta
- Warsztaty
- Przed zakupem
- Wątki do usunięcia
- Wydarzenia
- Zloty i spotkania
- Modele
- DIY - Zrób to sam
- Actyon/Actyon Sports
- Kyron
- Korando Family do 1995 roku (Isuzu Trooper)
- Korando II (1997 - 2006)
- Korando typu C (2011-2019)
- Korando D (2019 do dzisiaj)
- Musso/Musso Sports (Daewoo) (1993-2005)
- Rexton I/II/W (2003-2016)
- Rexton G4 (2017 - do dzisiaj) / Musso Pickup (2018 - do dzisiaj)
- Rodius
- Tivoli / XLV
- Giełda
- Sprzedam
- Kupię
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości