Strona 1 z 1

P0108

: 28 lut 2016, 16:15
autor: hubisiowy
Witam,

Staram się naprawić Actyona. Objawy są takie, że jak się jedzie czasami wchodzi w tryb awaryny (check engine) i traci moc.


Po skanowaniu komputerem są błedy P0108 (wysokie napięcie sygnału MAP sensor), potem czasami dochodzi bład P1408 (za wysoki przepływ spalin przez egr). Błedy pojawjają się po przejechaniu kilometra.

Obrazek


U mnie występuje jeden elektrozawór podciśnieniowy do sterowania zmienną geometrią turbiny, a egr niestety jest sterowany elektrycznie i wygląda tak:
Obrazek

Wyczyściłem egr, oraz chłodnicę EGR (zdemontowałem, umyłem carcherem z kwasem). testowałem pracę tego elektrozaworu egr, podczas odpalonego silnika jak się dotknie palcem, to czuć, że pracuje/ walczy z palcem. Więc nie jest całkowicie padnięty, wcale padnięty.

Po czyszczeniu nic się nie zmieniło, może nie wskoczył check engine ale błedy się pojawiają w pamięci.

Obrazek
Następnie zaślepiłem blaszką egr za chłodnicą. Praca silnika bez zmian, bład P0108 się nadal pojawia, ale po dłuższej jeździe dochodzi błąd P1408 oraz P040x (nie pamiętam) - za mały przepływ powietrza przez egr (dosyć logiczne, jeżeli zaślepiłem).

Potem skupiłem się na pracy zmiennej geometrii turbiny, geometria chodzi, podciśnienie do gruszki dochodzi, sterowanie nią jest. Rozebrałem filterek w zaworze sterującym zmienna geometrią, przedmuchałem. O taki:
Obrazek

I mam takie diagnozy:

Opcja 1: Czujnik ciśnienia map jest uszkodzony, podaje za duże ciśnienie w kol. ssacym (stąd bład P0108), mając zawyżone wartości, dochodzi do wniosku potem, że nadmiar powietrze bieże się z EGR - stąd potem błąd P1408.

Opcja 2: Egr jest zepsuty, elektrozawór nie działa prawidłowo, bądz potencjometr w niego wbudowany, i za dużo wpuszcza spalin do kolektora ssącego.

Opcja 3: Zużyty jest Elektrozawór zmiennej geometrii turbiny, źle steruje, i turbina dmucha za duże ciśnienie do kol. ssącego, gdzie map sensor wyłapuje błąd P0108, a potem wyskakuje P1408 bo komputer myśli, że za dużo powietrza leci przez EGR.

Opcja 4: Geometria turbiny pracuje, ale jest przytarta i się zacina czasami, stąd analogicznie objawy jak przy opcji 3.

Pomysł mam żeby zrobić tak:

Kupić map sensor 6675420017 za 240- 400zł nowy, wymienić i naprawione.
albo dalej: Kupić zawór zmiennej geometrii 6655403197 250-700zł.
albo dalej: rozebrać turbinę, spolerować/wymienić zmienną geometrię,
albo dalej: Kupić EGR za 600-1400zł nowy.

Macie jeszcze jakieś pomysły?

Re: P0108

: 28 lut 2016, 17:54
autor: unimart
Tak, na razie nic nie kupować:
1. czujnik ciśnienia doładowania raczej się nie psuje, ta część nie powoduje usterki
2. nie ma błędu P1408, może to P0408 - ten może oznaczać uszkodzony EGR, sprawdzamy jak poniżej:
- Diagnosis of E-EGR signal for the followings:
• Sensor signal is high or low.
• Total resistance value: 4Ω +/-40%
• Sensor output range: 1.2 ~ 4.0 V
• Total sensor resistance: 4 kΩ ± 40%
• Total motor resistance: 8.0Ω ± 0.5Ω
- Check pin for the followings:
• Check sensor reference voltage (5V) - ECU Pin #A33
• Sensor signal - ECU Pin #A82
• Sensor GND - ECU Pin #A09
3. sprawdzić układ dolotowy w kierunku nieszczelności
4. nie ruszać turbiny

Re: P0108

: 28 lut 2016, 19:19
autor: hubisiowy
P1408 Exhaust Gas Recirculation Flow Out Of Self Test Range

Re: P0108

: 28 lut 2016, 19:52
autor: Consool
Kolego przerabiałem u siebie dopiero co ten bład - rexton 1 - P0108... co jakiś czas wywalało mi bład jak, żeby nie było też czyściłem modulatorek... nawet map sensor wymieniłem u siebie na nowy.... ale jak się okazało u mnie jakimś dziwnym trafem uszkodzony był modulator podciśnienia .... kupiłem 2 używany z allegro i jak ręką odjął...

Re: P0108

: 28 lut 2016, 21:25
autor: hubisiowy
Mówisz o tym modulatorze od zmiennej geometrii turbiny? Też masz elektryczny EGR, czy jeszcze starszy na podciśnienie ? :>

Sciągnałem sobie dokumentrację Ssangyong i tam błąd P1408 oznacza : poor egr valve closing position( learn value not agreed). Domyślam się, że egr po odpaleniu najpierw sprawdza maksymalną i minimalną pozycję otwarcia, zapisuje dane czujnika pozycji egr dla maksymalnej i minimalnej pozycji, a potem jak dane się nie zgadzają podczas pracy to wywala ten błąd. (np. jak ma być zawór zamknięty a czujnik pozycji egr wykrywa, że jest uchylony). Szkoda, że to tylko moje domysły...

Jeszcze zaraz wsiadam w dziada, i pojeżdżę chwilę i spróbuje zrobić tak, że wejdzie check engine bo widzę, że nie każdy kod błędu go aktywuje.

Mogłeś mieć tak, że ten modulator już słabo podciśnieniem sterował i wartości dla map sensora były poza zakresem od 0.5v do 4.5v i wtedy wyskakiwał P0108, bo turbo dmuchało więcej niż 2.4 bara (wartość 4.5v dla map sensora).

Re: P0108

: 01 mar 2016, 22:50
autor: Consool
u mnie egr jest na podciśnienie ;) ale z nim nic sie nie dzieje... jedynie wyczyściłem zaraz po kupnie bo masa syfu była.... ale nie śmigał by gdybym nie wsadził w niego pokaźnej sumy :) zazwyczaj wszyscy co sprzedają te auta to już zajeżdzone.... żeby je wyprowadzić to trzeba trochę wsadzić kasy i czasu..

Re: P0108

: 07 cze 2016, 18:09
autor: nologo
Witam, kup zaworek taki jak jest opisany - pierburg bodajże - problem jest taki że nawet jak przedmuchasz czy nawet wyczyścisz tą membrankę to i tak nic na dłuższą metę nie da. Ja kupiłem nowy z allegro za chyba jakieś 80 zł ( 2 lata temu) - takie same były montowane w audi 80 ;). Na zaworku masz dokładne dane. Auta już nie mam ale z sentymentem podglądam forum. Pozdrawiam.
Tu link do tematu post12999.html#p12999

Re: P0108

: 08 cze 2016, 0:13
autor: Trawas
RG Panowie, po dokładnym wymyciu ERG , jak chcemy by dłużej pracował to jest na to sposoba :) Użycie odrobiny smaru grafitowego do łańcuchów rowerowych na części ruchome wewnątrz ERG. Tylko ten smar a nie inny grafitowy - bo w tym akurat jest grafit gruboziarnisty. Smar się usmaży ale grafit pozostanie i będzie przeciwdziałać zacięciom. Ale pamiętajcie - tylko odrobina smaru bo zrobi się później błoto spalinowe.
( le najlepiej jest tak pokombinować by ERG odciąć - raz, że G daje bo to jest pic na wodę a dwa, że zasyfia totalnie kolektor ssący) Unijne złudzenia wymyślone przez oszołoma. Siniki Ssanga spokojnie po odłączeniu ERG spełniają parametry normy Euro 3 i analizator spalin się nie burzy a diagnosta za cholerę się nie zorientuje.

Re: P0108

: 08 cze 2016, 0:28
autor: Trawas
Co do tego małego kurdupla sterującego podciśnieniem na turbiną a u niektórych i zaworem ERG to mimo, że obejma zagnieciona jest na stałe , to da się go rozebrać i zregenerować. Powodem kłopotów jest najczęściej tłusty kurz. Trzeba delikatnie przeciąć obejmę, rozgiąć i odłączyć zaworek. Rozebrać , zapewniam nic skomplikowanego. proste jak cep. Wszytko dokładnie umyć, najlepiej w płynie Wurth , wysuszyć i złożyć do kupy, założyć rozciętą obejmę i zacisnąć ją cybantem dociskając z wyczuciem śrubką . Zapewniam, że będzie działać drugie tyle czasu. Pół godziny roboty i kasa zostaje w kieszeni.