Strona 1 z 1

Wymiana płynu chłodniczego

: 24 paź 2024, 10:20
autor: SZYMONXLV
Zauważyłam w aucie niski poziom płynu chłodniczego (prawie minimum). Płyn jest koloru niebieskiego (lub zielonego). Instrukcja użytkowania auta podaje: "kwas organiczny, kolor niebieski, 6,5lita". Jest to najprawdopodobniej płyn G11 niebieski/zielony, kwas organiczny w technologii IAT (najstarsza technologia, słaba trwałość). Pomyślałem, że sprawdzę na Forum SS Klubu, a tu niespodzianka, bo użytkownik Piasek1980 podaje: "płyn chłodniczy klasy G12"(czerwony) "lub G12+" (różowy). Klasy płynów G11 i G12 nie można mieszać. W związku z tym, że samochód ma już 8 lat (90tyś.) postanowiłem wymieniać płyn na nowy. W związku z powyższym mam kilka pytań do osób, które wymieniał płyn w swoim Tivoli/XLV:
1. Jaki płyn chłodniczy mieliście przy zakupie i na jaki wymieniliście?
2. Czy wmienialiście płyn na nowy - w wyższej technologii? Czy można wymienić niebieski G11 na G12/G12+/G12++/G13?
3. Czy chłodnica ma korek spustowy (w którym dokładnie miejscu)?
4. Czy po odkręceniu korka spustowego schodzi cały płyn 6,5l, czy tylko połowa? Czy trzeba odkręcić osłonę silnika?

Re: Wymiana płynu chłodniczego

: 25 paź 2024, 18:12
autor: Piasek1980
Czuję się wywołany do tablicy.
Sugerowanie się barwą (kolor płynu chłodniczego) jest błędne. W praktyce kolor nie ma znaczenia i nie jest związany ze specyfikacją produktu. Kolory są nadawane więc płynom po to, aby uniknąć m.in. przypadkowego spożycia czy łatwiejszego zlokalizowania nieszczelności układu.
Ja jeszcze u siebie nie wymieniałem (choć powinienem bo i lata i przebieg). Fabrycznie zalany jest kolor niebieski.
https://www.czesci-sojka.pl/pl/blog/czy ... 80459.html