Trawus pisze:Cudów nie ma, moc bierze się z paliwa - więcej mocy, to większe spalanie. Nawet wtrysk CR tu nie pomaga , zobacz Rex ma więcej mocy ale więcej spala choć to wtrysk bezpośredni i stopień sprężania wyższy.
Można co prawda zmniejszyć spalanie podnosząc sprawność silnika - Najprościej można tylko poprzez zwiększenie stopnia sprężania w cylindrach - bo turbo sprawności cieplnej silnika nie podnosi . Daje ono tylko lepsze napełnienie cylindrów powodując efekt końcowy taki, jakby pojemność silnika wzrosła, co pociąga za sobą zwiększone zużycie paliwa. Chip tuning to bujda bo oprogramowanie komputera sterującego pracą silnika jest ustawione optymalnie i ingerując w to można tylko popsuć . W niektórych układach chip może nieco podnieść moc silnika ale kosztem zmiany ustawień optymalnych na agresywne, czyli zwiększona dawka paliwa . A chodzi przecie o to, by z jednakowej dawki uzyskać więcej mocy - prawda ? Zatem chodzi o podniesienie sprawności cieplnej a nie sprawności mechanicznej silnika.
Jednym słowem, zmieniając kształty krzywek na wałku rozrządu tak aby zawory szybciej się otwierały i zamykały a dłużej były otwarte, zwiększając stopień sprężania, podnosząc ciśnienie ładowania i dając silniejsze wychłodzenie powietrza za turbiną oraz zwiększając dawkę wtrysku można z silnika 2,9 wycisnąć nawet 250 KM tylko jak długo pożyje i ile będzie spalał ?
I tak i nie - moc nie bierze się do końca z paliwa - można nalać wiadro paliwa a wóz zdechnie. Idealnie trzeba dobrać ilość powietrza do wspomnianej dawki paliwa. Zwiększenie stopnia sprężania to skórka za wyprawkę. Zwiększając dawkę paliwa trzeba podkręcić ciśnienie na turbinie lub ją wymienić jak nie daje rady pompować - dodam że nie zawsze większe turbo to większa elastyczność - czasem dwie mniejsze dają lepszy elekt - tak na marginesie. MOże wiejski czip tjuning to bujda - ale o tym nie mówimy. Prawdziwe modyfikacje silników ich map wtrysków, ciśnienia doładowania, itp. do użytku codziennego poprawiają na ogół sprawność, elastyczność i spalanie. Rezerwa bezpieczna dla CR jest ok 30% - i o tyle można zwiększyć moc silnika. Piszesz kolego że soft dobrany jest optymalnie - całkowita prawda. Do wszystkich silników jest pakowany identyczny soft uniwersalny - żeby nie było problemów z różnym spalaniem, wolnymi obrotami itp. Customowy soft to wykorzystuje ( bo każdy silnik ma jakieś odstępstwa od normy) i dobierane są parametry pod ten konkretny silnik, niejednokrotnie można zmniejszyć wolne obroty, "wygładzić " pracę wtryskiwaczy itp. Każdy twierdzi że modyfikacje zwiększają spalanie, ale nikt nie bierze pod uwagę że jak nie ma przed sobą ( lub za ) znacznie większe stado koni to nie dziwne że kusi do deptania w podłogę. W 95% przypadków dobrze zrobione modyfikacje zmniejszają spalanie przy silniku np.1.9 o ok. 0.8l/100km ( mowa o samochodzie cywilnym). Mechaniczne modyfikacje silników pociągają za sobą jeszcze większe potrzeby, albo nawet obowiązkowe modyfikacje elektroniki dalsze mechaniki nie mówiąc już o zawieszeniu i spowalniaczach. Nie jest problemem z silnika SC 1.1 55km zrobić A-grupę 120 km ale jest to aut tylko do wyścigów płaskich w swojej kategorii przeznaczone - pali ( brak danych - bez znaczenia) wolne obroty napoziomie 1650-1800 itp.
"A chodzi przecie o to, by z jednakowej dawki uzyskać więcej mocy - prawda ?" - tak się nie da. Pozatym przy turbo zmniejsza się sprężanie a nie zwiększa - bo przy zwiększonym sprężaniu czapka nad maskę by wyskoczyła:) A co prawda nie znam stopnia sprężania jaki ma rexio ale podejrzewam zę nie większy niż 2.9 td.Dodam że do uturbiania lepsze są słabsze jednostki przy tej samej pojemności tzn z mniejszym sprężaniem. 250KM z silnika 2.9td to nie takie wielkie co - palić na pewno będzie więcej . Szukajcie a znajdziecie - nasze silniki wystarczy wyposarzyć w big turbo i kilka zabiegów a przy 3 barach 500KM na kołach gwarantowane - bez otwierania silnika. Jeśli chodzi o spalanie też będzie większe ..... W naszych autach podniesienie mocy w granicach rozsądku nie jest problemem tylko akurat po co. Skrzynia nie jest zbyt mocną stroną nie mówiąc o moście. Poza tym moment jest i tak nie najgorszy szybciej toto niż fabryka prikazałą jezdzić nie będzie - bo buja jak cholera, a czy to będzie miało 21s do setki czy 19 to bez znaczenia.
JA tak gadać/pisać o silnikach/ modyfikacjach itp. mogę cały czas tylko po co

.
Do kolegi Trawus - mam nadzieję że sobie nie weźniesz do serca tego co piszę, a na pewno nie traktuj tego jako krytykę - jeśli tak coś zabrzmiało to WIELKIE SORRY. Po prostu opinia jest jak odbytnica - każdy ją ma.
Jak już mojego poskładam to zrobię tutoriala o zwięszeniu w ramach przyzwoitości mocy w naszych autkach, na razie z jednym z forumowiczów walczę nad napędami - ich sterowaniem przez inny zewnętrzny komputer - ale to inny wątek:)
P.S. Pewnie pominąłem jeszcze ze 100 różnych aspektów przy modyfikacji motoru, ale wszystkiego nie da się za jednym razem napisać.