Strona 1 z 2

Problem z napędem 4x4

: 09 gru 2013, 22:22
autor: datawolf1976
witam
miałem dziś fajny off road i to nie chciany, na pewno nie taki:
-wjechałem na pole, bo droga była zawiana, następnie chwila nie uwagi i d..a ;)
Nie myśląc długo - włączyłem napęd 4h, mając nadzieję że pomoże - nie pomogło
więc napęd 4L - i nic
Kręci sie jedno kółko a reszta stoi!
Nie wiem czy dobrze rozumiem, ale napęd 4H, polega na tym że mamy papędzane 4 osie, ale z mechanizmem różnicowym, tylko nie wiem czy to tyczy się mechanizmu osobno dla przodu i osobno dla tylnej osi?
ale napęd 4L jest z reduktorem, więc powinny sie kręcić wszystkie koła, bez względu na opór na nich!
Zasadniczo też rano jechałem z napędem 2h i po włączeniu na 4h samochód inaczej się zachowywał, więc działa,
czy możłiwe że tylko nie działą reduktor czy cały napęd jest zepsuty?

Re: Problem z napędem 4x4

: 10 gru 2013, 8:24
autor: mussolinimmz
Po pierwsze masz tylko dwie osie a nie cztery :mrgreen:
Po drugie 4H od 4L rużni się tylko przełożeniem w reduktorze żeby kręciły się wszystkie koła w momencie gdy się zakopiesz bez względu na obciążenie poszczególnych kół musisz sobie zamontować dodatkowo blokady mostów na przód i tył ale to wydatek podobny do zakupu Twojego musso.
Jeżeli przednie koła się nie kręciły na 4H i 4L jak się zakopałeś (zakopałeś się tylko tylnymi kołami?)
To znaczy że sprzęgiełka piast przednich się nie zapinają (a nie masz przypadkiem już zamontowanych sprzegiełek manualnych w przednich piastach?)

to że samochód inaczej jechał sprawiał fakt że miał ciężej bo musiał kręcić przednim wałem i mostem ale napęd na przednie koła i tak nie idzie :!: z powodu wyżej wymienionych sprzęgiełek
o sprzęgiełkach jest już wiele tematów poszukaj i radzę sprawć jakie masz w swoim aucie

Re: Problem z napędem 4x4

: 10 gru 2013, 9:15
autor: datawolf1976
reasumując - pewnie problem z tymi sprzęgiełkami
oznacza to że byłem w błędzie - czyli musso jako auto terenowe manapęd na tył a przód załącza się tylko jak włączamy napęd 4H i 4L?
Nie to żeby mnie to dziwiło, bo tak jest w autach terenowych, ale gdzieś błędnie wyczytałem że w musso jest odwrotnie, czyli napęd na przód a w pozycji 4h i l dodatkowo na tył(tak jak w SUVach)

Re: Problem z napędem 4x4

: 10 gru 2013, 9:42
autor: mussolinimmz
Musso 2,9 ma rozwiązanie identyczne jak naprzykład Patrol lub połowa Landcruiserów napęd na tył z dołączanym przednim napendem i sprzęgiełkami w przednich piastach. te sprzęgiełka niestety z wiekiem się psują i większość wymienia je na manualne gdyż są pewniejsze że będziesz miał napęd 4X4 w twoim przypadku zainwestował bym w manuale jeżeli napęd na 4X4 warunkuje dojazd do domu (około 500-600zł)
ale sprawdz czy już nie masz jak wygląda Twoja piasta w przednim kole??? Masz takie ustrojstwo metalowe na zewnątrz i plastikowe pokrętło w środku???

Re: Problem z napędem 4x4

: 10 gru 2013, 10:37
autor: datawolf1976
ale, jeżeli nie działąją sprzęgiełka kół przednich, to i tak przy przełączeniu na pozycję 4L, powinna działąć blokada tyłu - czyli oba koła tylne powinny sie kręcić, a wczoraj u mnie to nie zadziałało, bo kręciło się tylko jedno koło - czyli działał mechanizm różnicowy
wnioskuję że blokada tyłu nie działa?

Re: Problem z napędem 4x4

: 10 gru 2013, 10:55
autor: mussolinimmz
datawolf1976 pisze:ale, jeżeli nie działąją sprzęgiełka kół przednich, to i tak przy przełączeniu na pozycję 4L, powinna działąć blokada tyłu - czyli oba koła tylne powinny sie kręcić, a wczoraj u mnie to nie zadziałało, bo kręciło się tylko jedno koło - czyli działał mechanizm różnicowy
wnioskuję że blokada tyłu nie działa?

A kto Ci powiedział że masz blokadę tyłu???
W musso nie ma blokad mostów :!: :!: :!:
Poza tym blokady zawsze włącza się oddzielnym wyłącznikiem

Re: Problem z napędem 4x4

: 10 gru 2013, 14:06
autor: datawolf1976
to co daje w takim razie 4L ?

Re: Problem z napędem 4x4

: 10 gru 2013, 14:44
autor: Yannick
datawolf1976 pisze:to co daje w takim razie 4L ?


Włączenie reduktora i spięcie napędu 50% przód i 50% tył. A że może się kręcić po jednym kółku na każdej osi (przy sprawnych napędach) to już wynika ze specyfiki układu róznicowego w mostach. Jak oceniłeś, że tylko jedno koło pracowalo u Ciebie?
Poprawcie mnie jeśli błądzę.
Pozdrawiam,
Y.

Re: Problem z napędem 4x4

: 10 gru 2013, 14:54
autor: mussolinimmz
4L daje Ci krutkie przełożenia terenowe. Trzeci bieg na reduktorze (4L) odpowiada miej więcej pierwszemu biegowi na dużej skrzyni (2H i 4H).
I właśnie to daje ci reduktor. Jesteś rolnikiem wiec to to samo co mała skrzynia w ciągniku :mrgreen:

Re: Problem z napędem 4x4

: 10 gru 2013, 14:57
autor: mussolinimmz
Yannick pisze:
datawolf1976 pisze:to co daje w takim razie 4L ?


Włączenie reduktora i spięcie napędu 50% przód i 50% tył. A że może się kręcić po jednym kółku na każdej osi (przy sprawnych napędach) to już wynika ze specyfiki układu róznicowego w mostach. Jak oceniłeś, że tylko jedno koło pracowalo u Ciebie?
Poprawcie mnie jeśli błądzę.
Pozdrawiam,
Y.


Kolega ma diesla więc na 4H też ma napęd spięty 50/50.
A Ty nawet na reduktorze (4L) nie masz 50/50 co moim zdaniem jest plusem bo można po czarnym śmigać na reduktorze :mrgreen: Jak się nie jeździ w extemie to wystarcza, nawet na moich 33" MT świetnie daje radę w terenie

Re: Problem z napędem 4x4

: 10 gru 2013, 15:04
autor: Yannick
mussolinimmz pisze:A Ty nawet na reduktorze (4L) nie masz 50/50

Nie mam? To co mam? ;)

Re: Problem z napędem 4x4

: 10 gru 2013, 15:23
autor: leon81
Musso masz :)

Re: Problem z napędem 4x4

: 10 gru 2013, 17:57
autor: datawolf1976
to że pracowało jedno koło widziałem stojąc obok auta z łopatą :)
tak więc wydaje mi się że jest problem ze sprzęglikami z przodu
co do reduktora, to fakt - dawno nie zajmowałem się rolnictwem i ciągnikami i dlatego nie wpadło mi do głowy że to reduktor biegów jak w ciągniku - dałem plamę jak gówniarz :P

Re: Problem z napędem 4x4

: 10 gru 2013, 19:40
autor: mussolinii
Musso niestety nie posiada stalej (sztywnej) blokady w moscie (mostach). W tylnym moscie wystepuje tylko pseudo blokada zwana LSD <limited slip differencial> czy nowszy wynalazek TCS (w przypadku gdy pojazd wyposazony jest w system ABS). Oba pesudo blokady nie wystepuja niestety we wszystkich egzemplarzach i byly montowane wybiorczo - czyli jak leci :-)

Sprawdz te sprzegielka przy przednich kolach i napraw ten mechamizm poki jeszcze jest czas (przed zima).

Re: Problem z napędem 4x4

: 11 gru 2013, 0:27
autor: Arek
Które wersje musso miały LSD?