Strona 1 z 1

wykres trakcyjny

: 04 wrz 2009, 0:09
autor: Gonzo
Koledzy, czy ktoś z Was posiada, lub wie gdzie znaleźć wykres trakcyjny silnika do musso 2,9 TD?

A potrzebny by sparwdzić jedną rzecz, która od zakupu nie daje mi trochę spokoju i być może dla wielu z Was moje rozważania to problem lapidarny ale...

Ale od początku. Podczas około 3 tygodniowego użytkowania zauważam pewien (w moim odbiorze) mankament. Być moze to uroda Nosorożca, ale nie bardzo wiem jak podejśc do tego tematu, a być może to tylko problem jednostkowy występujący u mnie. Mianowicie wcześniej przez kilka lat jeździłem automatem (1,8 benzyna), i odwykłem od manualnej skrzyni, w dodatku nie mam doświadczenia w jeździe dieslem z tak dużym motorem.

Zastanawiałem się więc jak jeździć moim Nosorożcem by jazda okazała się najbardziej ekonomiczna, nie zażynająca silnika a jednocześnie dająca przyjemność z płynnej jazdy. Mianowicie:
- gdy ruszam z jedynki i ciągnę obroty na jedynce do 2tyś i zmieniam bieg na drugi to obroty spadają do 1tyś i okazuje się że motor zaczyna mulić i powoli wchodzi wyżej

-gdy jadąc na dwójce dojdę do 2,5 tyś obrotów i wrzucam trójkę to też obroty spadają o tysiąc, czyli na 1,5 i znów okazuje się ze mu brakuje mocy i powoli wchodzi na obroty.

- i analogocznie jadąc na trójce dochodząc do 2,5tyś obrotów zmieniam bieg na czwórkę i znów obroty spadają o tysiąc, czyli na 1,5tyś i znów dziwna dziura... Długo muli aż dojdzie do ok 2tyś i zaczyna przyjemnie ciągnąć.

A ciągnąc go wyżej na obrotach przy każdym biegu, np do 3tyś? zauważyłem że wtedy obroty przy zmianie biegów spadają już ok 700 obrotów (a nie tysiąc) i kolejny bieg startuje w okolicy 2tyś i nie ma tej "dziury mocy", ale z kolei słychać jak silnik jednak troszkę wyje. Chyba że od 2tyś obrotów włącza się turbo sprężarka i stąd lepsza dynamika, a wczesniej jest ta "dziura".
I zastanawiam się czy zmieniac biegi jak w benzyniaku czyli:
1 bieg ruszanie, 2bieg do 40km/h, 3bieg do 60km/h, 4bieg do 80km/h i 5bieg powyżej 80km/h czy jednak wg obrotomierza?
A jeśli wg obrotów to jak bardzo ciągnąc w góre?
Przy jakich obrotach zmieniać biegi?
Od ilu obrotów włacza się sprężarka?

Czy może to kwestia regulacji mojego silnika, lub może to taka uroda Nosorożca... czyli spokojnie dostojnie powolnie, ale jak dostanie kopa to pędzi na złamanie karku :)

nie zależy mi by zrywał się jak sportowe maleństwo, czuć że to mocny silnik, ale chyba brakuje mi wprawy...

Re: wykres trakcyjny

: 04 wrz 2009, 8:36
autor: msch00
Witam

Max moment obrotowy przypada na ok. 2-2,2 tys obr i przy tych obrotach silnik zaczyna ciągnąć, poniżej silnik jest słabszy. Tak ma większość silników. Turbina działa cały czas, tylko dopiero od pewnej prędkości obrotowej zaczyna efektywnie doładowywać. W swoim Musso turbo dziury nie zauważam, tylko efekt przejścia max momentu obrotowego. Przy obrotach między 2-3 tys. najlepiej sie Mussiakiem jeździ na szosie - ekonomia. Obroty max silnika to ok. 4,2-4,4 tys., dla porónania Audi 2,5TDi ok. 6 tys.
Swego czasu jeżdżąc Audi 2,5TDi - silnik zaczynał ciągnąć też od ok. 2-2,2 tys., turbo dziura przypadała ok. 3 tys. (było wyczuwalne szarpnięcie)

Pozdrawiam

Re: wykres trakcyjny

: 04 wrz 2009, 14:12
autor: traky
Tak jak kolega napisał, ciągnie dopiero od 2tys a efektywnie czuć turbine od 2,5tys. Za niskie obroty to też nie ekonomia, jak jeździsz na wysokich biegach i niskich obrotach to też silnik żłopie. JA w standarcie kręcę zasadniczo 2,8 - 3,5tys. obr.na poszczególnych biegach i jest OK

Re: wykres trakcyjny

: 17 paź 2009, 11:12
autor: Gonzo
i po dłuższym czasie sprawa się wyjaśniła!! Piszę dla innych zainteresownych, być moze takich samych laików jak jak :)

FILTR POWIETRZA!! Po wymianie filtra powietrza wszystko jest tak ja być powinno!!

Auto jeździ tak jak powinno, zniknęła dziura przed 2000 obrotów, poprostu brakło tlenu do spalania i przy małych obrotach dusił się. Teraz wszystkie biegi przechodzą płynnie i łagodnie, bez szarpania, bez duszenia a i nawet bieg na wyższy można zmieniać przy 2000 go gdy spadnie do 1000 obrotów to dalej jedzie i nic się nie dusi i nie szarpie.

...dodatkowo zdecydowałem się na czyszczenie wtrysków i całego ukłądu paliwowego dodatkiem paliwowym STP do czyszczenia wtrysków diesla. Miałem sporo wątpliwości czy to mit czy fakt. I jak się okazało, po zatankowaniu 60l paliwa i dodaniu STP i wyjechaniu tejże dawki okazało się że auto chodzi ciszej, płynniej i dynamiczniej :) a co najważniejsze spalanie spadło z 13l na 10.8 w cyklu miejskim. :lol:

pozdrawiam