Strona 1 z 1

Napęd 4H - 2H

: 17 lut 2013, 18:15
autor: Jaszczurka
Witam
Zastanawiałem się jak to jest, jak przełączyć napędy między 4H a 2H.

Moja deska i przyciski od napędu wyglądają tak jak na tym foto w instrukcji.

W instrukcji czytamy "Gdy napęd na 4 koła nie będzie już potrzebny naciśnij przycisk 2H, dzięki temu unikniesz niepotrzebnych trudności z kierowaniem, nadmiernego zużycia opon i nadmiernego zużycia paliwa."

No i teraz nie wiem czy mam coś przełączyć ale nie ma przycisku 2H, mam tylko 4H, 4L i taką zaślepkę z narysowanymi mostami.

Jak wcisnę 4L (przycisk wciśnięty) to na desce zapala mi się 4WD LOW a jak 4H to przycisk 4L wyskakuje lampka gaśnie i tyle.

Czy powinno się coś gdzieś zaświecić (chodzi mi o tryb 2H i 4H). Jakiego napędu używać do normalnej jazdy bo już zgłupiałem.

Re: Napęd 4H - 2H

: 17 lut 2013, 19:26
autor: mussolinii
Masz system TOD a nie part time.
TOD to system automatycznego dolaczania przedniego napedy w przypadku uslizgu kol tylnych.
Majac wcisniety klawisz 4H tak naprawde jedzisz na 2H. Dopiero gdy tyl zacznie "buksowac" dolaczy sie stopniowo przod by autko ruszylo z miejsca.
4L to naped na 4ry kola z reduktorem redukujacym predkosc przy jednoczesnym przekazaniu wiekszej mocy na kola (np chcesz wyciagnac jakis inny pojazd z rowu).

Re: Napęd 4H - 2H

: 19 lut 2013, 4:18
autor: Trawus
JASZCZURKA teraz jest zima i jest ślisko, łatwo możesz sprawdzić, czy TOD działa poprawnie. Podejdź na śliskim do np. wysokiego krawężnika, wystaw głowę przez okno o patrz na przednie koła. Jak tylne zaczną się ślizgać to zobaczysz, że przednie też zaczynają kręcić - znaczy jest OK. W lato ze sprawdzeniem gorzej. Ale jak po deszczu z nagrzanym silnikiem dasz ostro czadu z miejsca i zabuksują tylne koła to usłyszysz lekkie stuknięcie w układzie i natychmiast tył przestanie się ślizgać. To stuknięcie to załączenie TOD ale nie koniecznie bo TOD może współpracować z ESP a wówczas może być stale zapięte na 4 z tym, że przód będzie dostawał tylko 5% siły , która może być zwiększana w razie potrzeby aż do maksymalnie rozdziału 40- 60% na osie. ( U mnie jest TODARM i to chyba to samo co TOD ale nie jestem pewien bo mam egz. testowy ? ) To daje wariatom niezłą zabawę np. na łące po rosie bo można się poślizgać w kółko na cztery łapy.
:) Niskiego poziomu napędu L4 będziesz używał bardzo sporadycznie bo autuś ma wtedy bardzo dużą siłę ale jedzie powoli - to robota reduktora, który przydaje się w zasadzie tylko w trudnym terenie podczas np. wspinania się pod górę . Ja użyłem tego chyba ze dwa razy na dwa lata eksploatacji auta. ( na L4 pociągniesz nawet ciężarówkę )

Re: Napęd 4H - 2H

: 15 kwie 2015, 1:12
autor: MichalT
Panowie, a gdy w TOD nie wcisne przyciksu 4H to zawsze tylko i wyłącznie pracuje tył? Bo czegoś nie rozumiem po co ten przycisk 4H skoro jest to automat.
Dzięki.

Re: Napęd 4H - 2H

: 15 kwie 2015, 7:43
autor: kurpi
MichalT pisze:Panowie, a gdy w TOD nie wcisne przyciksu 4H to zawsze tylko i wyłącznie pracuje tył? Bo czegoś nie rozumiem po co ten przycisk 4H skoro jest to automat.
Dzięki.

Przycisk 4h naciskasz gdy chcesz wyłączyć reduktor (jak miałeś załączone 4l),koła przednie dołaczają się same.System jest podobny jak np w osobochych 4x4 gdzie stale napędzane są koła przedniej osi a dołączane w razie potrzeby tylne,tylko że tu masz stale napędzany tył a dołącza sie przód (czyli masz autko jak np porsche tylko lepsze :mrgreen: ).

Re: Napęd 4H - 2H

: 15 kwie 2015, 8:18
autor: unimart
TOD to stały napęd na wszystkie koła, a reduktor, zależnie od warunków na drodze przekazuje na przednie koła od 15% do 44% siły. Reduktor TOD realizuje zmienny napęd za pomocą sprzęgieł elektromagnetycznych, niezależnie od pozycji selektora napędów. Położenie 4L włączamy na tych samych zasadach co w part-time - podczas holowania, na wyjątkowo trudnej nawierzchni itp.
Należy zatrzymać samochód, wcisnąć sprzęgło, a w automacie nacisnąć hamulec i wykonać N-P-N.
Czy napęd działa prawidłowo - najprościej wjechać tylnymi kołami na luźne rolki i zobaczyć czy przód się dołączy i go wyciągnie.

Re: Napęd 4H - 2H

: 15 kwie 2015, 9:53
autor: MichalT
Dzięki Panowie, teorie działania TOD znam, chodziło mi o przycisk, bo w zasadzie wystarczyłby przycisk 4L, wciskamy i mamy reduktor, wyciskamy i mamy zwykłe 4x4 więc po co przycisk 4H w TOD?
A jak to jest w Part Time z tymi sprzęgiełkami w kole, czemu są takie awaryjne?
Pozdr

Re: Napęd 4H - 2H

: 16 kwie 2015, 8:09
autor: automatic
bo pękają kolanka gumowe w układzie podciśnienia i sterowania piast - a a że samochody te często trafiają w przypadkowe ,,serwisy'' ,to przypadkowi mechanicy tego podciśnienia nie ogarniają i proponują manualne sprzęgiełka - bo tak łatwiej/szybciej im naprawić niż pierw pojąć jak to działa i prześledzić cały układ podciśnienia.
stan pompy podciśnienia ma tu zasadnicze znaczenie i dla gaszenia silnika też , no i hamulce oczywiście .

Re: Napęd 4H - 2H

: 21 sty 2023, 9:03
autor: RexDWR
Czy mając napęd part time przy zmianie 2H -4H muszę stawać i wrzucać na luz, czy podczas jazdy mogę je zmienić? W toyocie 4runner do 80km\h mogłem zmienić podczas jazdy.

Re: Napęd 4H - 2H

: 22 sty 2023, 18:07
autor: krisw11
W SS też można napęd zapinać do 80km. na h :wink: z tym,że ja osobiście rzadko tak robiłem ,wolałem jednak sie zatrzymać i dopiąć napęd.

Re: Napęd 4H - 2H

: 13 mar 2023, 17:46
autor: slawek1967
A jak ja mam pełne AWD i tez niewiem czy przód mi działa ????

Re: Napęd 4H - 2H

: 14 mar 2023, 21:36
autor: krisw11
To podleć sobie kolego na jakąś droge szutrową z np. innym kolegą ... i ruszasz z buta a on na zewnątrz patrzy czy wszystkie buty-czyt. koła :wink: zrywają przyczepność..... to akurat elegancko widać po śladach. Oczywiście możesz sie nie zgodzić z moim zdaniem... :win