Strona 1 z 1

Napęd automatyczny czy to ma sens ?

: 25 lut 2023, 23:44
autor: Lenny43
Witam, na jakiej zasadzie działa napęd automatyczny 4x4 i czy nadaje się w teren ?

Re: Napęd automatyczny czy to ma sens ?

: 07 mar 2023, 7:18
autor: DeMaDeS
sprzeglo wielopłytkowe mokre dopina przedni wał do tylnego. Maks moment przenoszenia sprawnego sprzegla to 750nm mnozone przez przelozenie mostu. Założenie dużych kół + wjazd w bardzo głębokie błoto/niezbyt głęboki ale sypki piasek możę przekroczyć możliwość przenoszenia sprzęgła i się pośliźnie. W przypadku długotrwałego poślizgu dojdzie do spalenia materiału ciernego na tarczkach. Od strony praktycznej mam i sobie chwalę, pomijając jedno zakopanie na plaży zrobiłem 100tys km jeżdząc po bałkanach poza utartymi szlakami i startując w różnych imprezach offroad na zdobywanie pieczątek. Opona 30.5cala, 245/75r16. Większych bym nie wkładał do tego rodzaju napędu.

Re: Napęd automatyczny czy to ma sens ?

: 08 mar 2023, 19:31
autor: Misiek87
Dla mnie ten napęd jest rewelacyjny, a najlepszą robotę robi moim zdaniem zimą gdzie auto na oponach rt jedzie zaśnieżone zakręty jak po szynach. U mnie rozmiar 285/75r16 i jak na razie działa bez zarzutu. Do tego moduł usel, po suchym jeżdżę na samym tyle a jak wjeżdżam w konkretne błoto to blokuję na 100%.
DeMaDeS, z ciekawości, skąd pochodzą informacje o wytrzymałości toda?

Re: Napęd automatyczny czy to ma sens ?

: 09 mar 2023, 0:08
autor: krisw11
Hejko koledzy, jeżeli moge ,to wtrące swoje 5 groszy...... :wink: byłem w posiadaniu różnych 4x4.... od Audi A8, po SS, Vitary, Rav 4 itp. Powiem Wam szczerze i bez bajer..u , napęd jak dla mnie 4x4 bez żadnej ingerencji typu ; Dołączanie, sprzęgiełka ,wisko itp. to nie jest TO.Najlepsze są proste rozwiązaniai mechaniczne. Obecnie posiadam ML-a, wcześniej kiedyś było tam A8 ,i powiem tak ; Nie ma to jak STAŁY DOBRY NAPĘD 4X4 typu Subaru, A8, ML ,itp .Byle stały i bez elektroniki...... Nie licze Tu Patrola i Land Cruisera bo ,to ewenementy Off Rofoodu ,może troche więcej pali ale.... Jak chcesz po taniości to kup sobie Tico :lol: :lol: :lol:

Re: Napęd automatyczny czy to ma sens ?

: 09 mar 2023, 8:35
autor: Misiek87
To powiedz mi czym jest TOD jak nie stałym napędem 4x4? :) napęd w ML można powiedzieć że jest bardzo prymitywny w porównaniu do innych terenówek (brak możliwości blokady miedzyosiowej, dohamowywanie kół przy użyciu hamulców) co nie zmienia faktu że skuteczny przy rekreacyjnej jeździe. Zauważyłem, zresztą sam miałem do tego różne podejście, że TOD jest często traktowany jako napęd gorszego sortu a jest to na prawdę solidne rozwiązanie testowane po raz pierwszy przez Isuzu na trasach rajdowych gdzie dawało radę.

Re: Napęd automatyczny czy to ma sens ?

: 09 mar 2023, 8:51
autor: DeMaDeS
informacje które posiadam pochodzą z serwisówki ssangyonga, dostepna w necie w postaci pliku pdf, pewnie wyskoczy po wpisaniu rexton manual pdf w google

napęd trzeba dobrać pod swoje potrzeby,
do ciorania w błocie najlepszy prosty czyli stały tył i dołączany na sztywno przód (przez sprzęgło kłowe)
do asfaltów pod względem prowadzenia najlepszy stały 4x4 z trzema dyframi
potem wchodzą różne kombinacje które mają łączyć niskie spalanie z niskimi kosztami produkcji, odpornością na brak wiedzy użytkownika itd czyli:
stały przód, dołaczany tył sprzegiełkiem wielotarczowym mokrym
stały tył, dołączany przód sprzęgiełkiem wielotarczowym mokrym
do tego reduktory, blokady, elektronika.. długi wykład by z tego zrobił pod względem teoretycznym a potem i tak przyjdzie do praktyki gdzie producent udowadnia że najpiękniejszą teorię można spie... popsuć np honda cr-v w której tył jest dołączany sprzęgłem mokrym ale elektronika jest zaprogramowania tak by odłączyć tylny napęd po kilkunastu sekundach by przypadkiem mu się coś nie stało... (dotyczy crv 2 i 3)

aktualnie kombinuję jak reduktor TOD przeszczepic do mercedesa zamiast fabrycznego 4matica. Po co? By dołożyć przełożenie zwolnione oraz odciążyć przedni delikatny i drogi dyferencjał. Dodatkowo rozwiąże mi się problem braku blokady centralnego mechanizmu różnicowego który mnie aktualnie w mercu najbardziej drażni. System 4ETS który miał symulować hamulcami blokadę 3 mechanizmów różnicowych coś tam robi, z naciskiem na coś. Na rękę mi jest że sprzęgiełko w TOD przy 750nm zacznie sie ślizgać, to zwiększa szansę przetrwania przedniego dyfra. Elektronikę do sterowania tym łatwo dorobić więc będę miał tryby RWD na codzień, 4wd auto na gorszą pogodę, RWD z reduktorem do jazdy po górskich asfaltowych serpentynach i zblokowane 4wd z reduktorem gdybym odjechał zbyt daleko od sfaltu. Dodatkowa rzecz na której mi zależy - możliwość jazdy w przypadku uszkodzenia jednej z 4 półosi. Aktualnie bez blokady centralnego dyfra jest to niemożliwe a z TOD w ramach eksperymentu jeździłem bez tylnego wału, z samym napędem na przód. Nie ma rozwiązań idealnych ale niektóre są lepiej dopasowane do potrzeb.

Re: Napęd automatyczny czy to ma sens ?

: 10 mar 2023, 1:01
autor: krisw11
Heh.... :lol: Kolego Misiek Wyraziłeś tylko Swoją opinie ...podobnie jaK I Ja o ML..... 8) ale fajnie ,to ubrał w Słowa Kolega DeMaDeS.... ! Właśnie zależy od tego Co Do Czego nam potrzebne....... Ja osobiście przerobiłem troche już tych tzw.gratów-czyt.aut i wiem na czym polegać... :P P.S. Szanuje również Twoje Zdanie i opinie....... :wink:

Re: Napęd automatyczny czy to ma sens ?

: 10 mar 2023, 22:09
autor: Misiek87
Nie do końca, bardziej chodziło mi o przybliżenie zasady działania napędu w poszczególnych autach dla osób które przerobiły trochę mniej gratów niż my :) na pewno nie ma czegoś takiego jak idealny napęd na każde warunki, ale osobiście uważam i teraz to będzie moja bardzo subiektywna opinia, że napęd tod jest świetnym kompromisem pomiędzy dzielnością w terenie, a drogowymi właściwościami jezdnymi. A trochę tego przerobiłem, part time, full time, haldex, stały itp.
Przy okazji jaki olej lejecie do todow? Czy dexron III to dobry wybór?

Re: Napęd automatyczny czy to ma sens ?

: 17 cze 2023, 14:30
autor: kuku756
Witam, chciałem się spytać, czy znacie jakiegoś mechanika (nie wymieniacza), który zdiagnozuje mi usterkę w napędzie TOD i ją naprawi ? Problem jest typu:
Napęd TOD
w pozycji 4H w ogóle nie załącza przodu
w pozycji 4L przód pracuje na sztywno
Proszę pomóżcie, chciałbym, żeby Rexio był w 100% sprawny. :)

Re: Napęd automatyczny czy to ma sens ?

: 18 cze 2023, 13:35
autor: trol48
to jest TOD
jak diagnozujesz , że nie masz przodu
koledzy znający się na rzeczy opisywali jak działa TOD tzw. napęd na żądanie
TOD JEST W WIELU MARKACH
poczytaj

Re: Napęd automatyczny czy to ma sens ?

: 13 sie 2023, 16:21
autor: kuku756
Wiem jak działa TOD, czytałem o tym napędzie. Jak zdiagnozowałem ?
Raz wjechałem w lekką zaspę przodem, i nie mogłem z niej wyjechać, bo same tylne koła kręciły, przód stał. Dopiero po przełączeniu na 4L wyjechałem.
Druga diagnoza: jak auto w górze na podnośniku, to kręci tylko tył w pozycji 4H.

Ponawiam, szukam kogoś, kto mógłby to naprawić, najlepiej woj. lubelskie, podkarpackie

Re: Napęd automatyczny czy to ma sens ?

: 17 sie 2023, 21:22
autor: DeMaDeS
kuku756 pisze:Wiem jak działa TOD, czytałem o tym napędzie. Jak zdiagnozowałem ?
Raz wjechałem w lekką zaspę przodem, i nie mogłem z niej wyjechać, bo same tylne koła kręciły, przód stał. Dopiero po przełączeniu na 4L wyjechałem.
Druga diagnoza: jak auto w górze na podnośniku, to kręci tylko tył w pozycji 4H.

Ponawiam, szukam kogoś, kto mógłby to naprawić, najlepiej woj. lubelskie, podkarpackie


jakbys się wybierał w okolicę trójmiasta daj znać, wg mnie po podpięciu lanuch x431 i odczytaniu parametrów z TOD będzie wiadomo co go boli