Po cześci masz rację , ale.... Gdzieś dzwoni ..., ale gdzie ???
Wszystko sie zgadza . I różnica bieżnika na kołach , i że wisko może umrzeć . Ale...
Nie ten samochód i nie to wisko .
Większość współczesnych pseudo terenówek i SUV-ów wyposażona jest w
sprzęgło wiskotyczne sprzegające tylne koła w momencie utraty przyczepności przednich , bądż na stałe sprzęga obie osie . W tych autach ważne jest , aby wszystkie koła miały jednakowy bieżnik i jednakową średnicę/rozmiar. Różnice w przyczepności , bądż w średnicy kół powodują różne prędkości obwodowe tychże i mogą doprowadzić do uszkodzenia przekładni rozdzielczej - we współczesnych autach 4x4 , 4WD i AWD najczęściej właśnie
wiskotycznej ...potocznie zwanej
wiskozą . Zjawisko szczególnie niebezpieczne dla samochodów 4-napędowych poruszających sie po czarnej , przyczepnej nawierzchni , gdzie przyczepność nie pozwala na poślizg i wyrównanie naprężeń spowodowanych różnicą w średnicy , przyczepności , lub oporach toczenia zróżnicowanych bieżnikowo opon.
Oczywiście powyższe dotyczy wszystkich samochodów o napędzie na 4 koła (... i więcej) , również tych gdzie zamiast wiskozy jest tradycyjna , mechaniczna przekładnia rozdzielcza. A skąd zbieżność w nazwie sprzęgła wentylatora i skrzyni rozdzielczej ? Ano ze wspólnej zasady działania , wykorzystującej właściwości wiskotyczne/lepkościowe odpowiednich olejów .
Uffff....
Reasumując , różnica w bieżniku nie ma wpływu na pracę wentylatora chłodnicy
, ale ma na żywotność układu jezdnego i przeniesienia napędu !
Pozdro.
K.