Zatem kolego, jedynym sposobem zwiększenia sprawności cieplnej , czyli poprawienia efektywności spalania paliwa jest osiągane poprzez uzyskanie wyższej siły nacisku spalin na tłok przy takim samym wsadzie paliwa. Uzyskać to można tylko poprzez zwiększenie stopnia sprężania. Turbodoładowanie zwiększa wsad - tylko, czyli zapewnia lepsze napełnianie cylindra co nie ma żadnego wpływu na sprawność cieplną, która pozostaje na tym samym poziomie co przed zastosowaniem turbo. Turbo zatem zwiększa sprawność mechaniczną dając większą dawkę, czyli wsad do spalenia, co w praktyce sprowadza się do stanu takiego jakby silnik zwiększył pojemność w stosunku do wolnossącego bo spala jednorazowo większy wsad paliwa we właściwie dobranej mieszance paliwowo powietrznej. Zanim stosowano powszechnie turbo pojawiły się podwójne zawory, które również poprawiały napełnienie cylindrów mieszanką. Jednym słowem polecam koledze pod uwagę i przeanalizowanie zależności pomiędzy sprawnością cieplną a sprawnością mechaniczną.
