Witam
Szukałem na forum Ale brak jakiś wskazowek co do montażu wyciagarki. A mam jedną co leży w szopie i z chęcią bym zamontowal
Jak zamontować wyciagarke?
Ssangyong Musso znany jest w Polsce także pod marką Daewoo. Pierwszy model koreańskiej marki, który był oferowany oficjalnie w kraju. Napęd 4x4, nadwozie zbudowane na ramie i doskonałe właściwości terenowe to główne cechy Musso
-
- Stały bywalec
- Posty: 576
- Rejestracja: 19 maja 2008, 15:34
- Model: Inny
- Gadu-Gadu: 0
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Jak zamontować wyciagarke?
Postautor: alfik » 09 paź 2017, 22:19
Oto wskazówki - trzy podstawowe sposoby montażu to:
1. Na płycie montażowej w oryginalny zderzak (w musso da radę tak, by tylko rolki wystawały). Nie wierzę, by ktoś produkował dedykowane płyty do Musso. Trzeba kupić (lub zrobić) płytę uniwersalną, następnie wymyślić, jak ją przykręcić do ramy. Przykręcić trzeba dobrymi śrubami, tak, by siła działała wzdłuż ramy. Płyta jest grubsza niż rama - warto nie ramę wzmocnić np dając płaskowniki w środek przykręcone na dłuższym odcinku niż płyta, to większe siły niż do haka. Nie za nisko, by nie haczyła. Może być trzeba dorobić jakieś elementy, wyciąć otwory w zderzaku, pewnie usunąć belkę zderzaka. Często montaż wymaga przeniesienia jakiejś chłodnicy czy innych elementów. Kupujesz płytę, zdejmujesz zderzak i kombinujesz. Płyta np.: https://www.wyciagarki.net/podstawy-pod ... c-5_6.html. Taka płyta zapewni CI precyzyjne ustalenie miejsca pod rolki i odpowiednią sztywność.
2. Na zderzaku stalowym z wbudowaną płytą. - Trzeba być artystą spawarki i zrobić taki zderzak. Nie widziałem dedykowanego zderzaka do musso.
3. Na płycie przenośnej - w zderzak montuje się amerykańskie gniazdo haka (też zabawa w spawanie, montaż podobny jak do płyty, ale mniej miejsca trzeba, więc łatwiej) a wyciągarkę na płycie z uchwytami i wpustem do tego gniazda. Płyty takie można kupić gotowe. Trzeba kupić specjalne gniazda do podłączenia prądu. Zaletą jest to, że nie wozi się wyciągarki cały czas. Musso ma długi dziób i bez wymiany drążków na twardsze będzie nurkował, jak mu powiesisz z przodu 40-50kg. Np. http://www.janpol4x4.pl/przenosna-plyta ... niwersalna
Pozostaje połączenie elektryczne - bezpośrednio jak najkrótszymi przewodami ok 25mm2 do akumulatora. Przewody w peszlach, by się nie przetarły, bo auto pójdzie z dymem. Skrzynkę z przekaźnikami jak jest oddzielna, dać blisko wyciągarki, ale też dobrze wyżej, z uwagi na wodę. Zwykle nie stosuje się bezpiecznika, ale koniecznie wyłącznik (hebel) i to w takim miejscu, by łatwo było sięgnąć w razie zwarcia.
Dodatkowe rady - wyciągarka potrzebuje od czasu do czasu serwisu - musi dawać się ją wyjąć. Do sprzęgła musi być łatwy dostęp, a bęben widoczny na tyle, byś widział jak się nawija lina - wersja super ukryta, co tylko koniec liny wystaje, się nie sprawdza.
W Ssangyongu wyciągarki nie miałem - mimo twardszych sprężyn za bardzo nurkował na wybojach, by obciążać mu przód. Miałem w Pajero i montowałem u mechanika - płyta uniwersalna do podłużnic. Schowana w zderzaku. Wyciągarka totalnie zmienia myślenie o przeszkodach, ponieważ pozwala jechać świadomie do zakopania, jeśli jest gdzie się zaczepić. Szczególnie w górach są miejsca nie do przejechania bez wyciągarki.
Oto przykład, ale moim zdaniem powinna być wyżej, z dziurą na rolki w zderzaku:

Jak dużą masz tę windę?
1. Na płycie montażowej w oryginalny zderzak (w musso da radę tak, by tylko rolki wystawały). Nie wierzę, by ktoś produkował dedykowane płyty do Musso. Trzeba kupić (lub zrobić) płytę uniwersalną, następnie wymyślić, jak ją przykręcić do ramy. Przykręcić trzeba dobrymi śrubami, tak, by siła działała wzdłuż ramy. Płyta jest grubsza niż rama - warto nie ramę wzmocnić np dając płaskowniki w środek przykręcone na dłuższym odcinku niż płyta, to większe siły niż do haka. Nie za nisko, by nie haczyła. Może być trzeba dorobić jakieś elementy, wyciąć otwory w zderzaku, pewnie usunąć belkę zderzaka. Często montaż wymaga przeniesienia jakiejś chłodnicy czy innych elementów. Kupujesz płytę, zdejmujesz zderzak i kombinujesz. Płyta np.: https://www.wyciagarki.net/podstawy-pod ... c-5_6.html. Taka płyta zapewni CI precyzyjne ustalenie miejsca pod rolki i odpowiednią sztywność.
2. Na zderzaku stalowym z wbudowaną płytą. - Trzeba być artystą spawarki i zrobić taki zderzak. Nie widziałem dedykowanego zderzaka do musso.
3. Na płycie przenośnej - w zderzak montuje się amerykańskie gniazdo haka (też zabawa w spawanie, montaż podobny jak do płyty, ale mniej miejsca trzeba, więc łatwiej) a wyciągarkę na płycie z uchwytami i wpustem do tego gniazda. Płyty takie można kupić gotowe. Trzeba kupić specjalne gniazda do podłączenia prądu. Zaletą jest to, że nie wozi się wyciągarki cały czas. Musso ma długi dziób i bez wymiany drążków na twardsze będzie nurkował, jak mu powiesisz z przodu 40-50kg. Np. http://www.janpol4x4.pl/przenosna-plyta ... niwersalna
Pozostaje połączenie elektryczne - bezpośrednio jak najkrótszymi przewodami ok 25mm2 do akumulatora. Przewody w peszlach, by się nie przetarły, bo auto pójdzie z dymem. Skrzynkę z przekaźnikami jak jest oddzielna, dać blisko wyciągarki, ale też dobrze wyżej, z uwagi na wodę. Zwykle nie stosuje się bezpiecznika, ale koniecznie wyłącznik (hebel) i to w takim miejscu, by łatwo było sięgnąć w razie zwarcia.
Dodatkowe rady - wyciągarka potrzebuje od czasu do czasu serwisu - musi dawać się ją wyjąć. Do sprzęgła musi być łatwy dostęp, a bęben widoczny na tyle, byś widział jak się nawija lina - wersja super ukryta, co tylko koniec liny wystaje, się nie sprawdza.
W Ssangyongu wyciągarki nie miałem - mimo twardszych sprężyn za bardzo nurkował na wybojach, by obciążać mu przód. Miałem w Pajero i montowałem u mechanika - płyta uniwersalna do podłużnic. Schowana w zderzaku. Wyciągarka totalnie zmienia myślenie o przeszkodach, ponieważ pozwala jechać świadomie do zakopania, jeśli jest gdzie się zaczepić. Szczególnie w górach są miejsca nie do przejechania bez wyciągarki.
Oto przykład, ale moim zdaniem powinna być wyżej, z dziurą na rolki w zderzaku:

Jak dużą masz tę windę?
- kawa62
- Stały bywalec
- Posty: 345
- Rejestracja: 08 maja 2011, 20:07
- Model: Musso Sports
- Rok produkcji: 2005
- Pojemność silnika: 2900
- Skrzynia biegów: Ręczna
- Gadu-Gadu: 0
- Kontaktowanie:
Re: Jak zamontować wyciagarke?
Postautor: kawa62 » 12 paź 2017, 16:36
Najprościej bez przeróbek to kupujesz wyciągarkę przenośną zakładaną na hak holowniczy (taki solidny mocowany do ramy) i jak się zakopiesz ty zakładasz ją i wyciągasz się. Wada tego jest to że wyciągniesz się tylko do tyłu.
-
- Rusza z kopyta
- Posty: 48
- Rejestracja: 19 lut 2017, 8:09
- Gadu-Gadu: 0
Re: Jak zamontować wyciagarke?
Postautor: Mperlak » 13 paź 2017, 0:33
Wyciagarka już jest. Taka zwykła normalna. Alenwidzialem w necie takie płyty montazowe przenosne. Tylko są na taki kwadratowy uchwyt a u mnie takiego brak mam tylko hak kulę
-
- Stały bywalec
- Posty: 576
- Rejestracja: 19 maja 2008, 15:34
- Model: Inny
- Gadu-Gadu: 0
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Jak zamontować wyciagarke?
Postautor: alfik » 13 paź 2017, 9:25
Niestety, to kwadratowe gniazdo to amerykański standard mocowania haka. Można takie gniazdo kupić i dopasować mocowanie. Uwaga, są różne rozmiary, najbardziej popularne są kwadrat 2x2 cale.
Jak ktoś ma Wranglera albo Patrola, to ma gotowe rozwiązania, a do SsangYonga trzeba kombinować. Ostrzegam, że normalna wyciągarka (4-5 ton uciągu) wymaga dobrze przemyślanego mocowania i podłączenia, bo siły i prądy (nawet ponad 400A są bardzo duże). Proponuję dorobić gniazdo z przodu. To jest trudna decyzja, bo wyciągarka zamontowana na stałe jest wygodna, ale wozi się ją cały czas i jest ciężka.
Jakoś ciekawostkę dodam, że niektórzy montują wyciągarki w bagażniku po wycięciu podłogi a potem puszczają linę do przodu, ale to już gruba rzeźba.
Jak ktoś ma Wranglera albo Patrola, to ma gotowe rozwiązania, a do SsangYonga trzeba kombinować. Ostrzegam, że normalna wyciągarka (4-5 ton uciągu) wymaga dobrze przemyślanego mocowania i podłączenia, bo siły i prądy (nawet ponad 400A są bardzo duże). Proponuję dorobić gniazdo z przodu. To jest trudna decyzja, bo wyciągarka zamontowana na stałe jest wygodna, ale wozi się ją cały czas i jest ciężka.
Jakoś ciekawostkę dodam, że niektórzy montują wyciągarki w bagażniku po wycięciu podłogi a potem puszczają linę do przodu, ale to już gruba rzeźba.
- kawa62
- Stały bywalec
- Posty: 345
- Rejestracja: 08 maja 2011, 20:07
- Model: Musso Sports
- Rok produkcji: 2005
- Pojemność silnika: 2900
- Skrzynia biegów: Ręczna
- Gadu-Gadu: 0
- Kontaktowanie:
Re: Jak zamontować wyciagarke?
Postautor: kawa62 » 13 paź 2017, 23:07
Tu jest do kupienia płyta montażowa do wyciągarki na hak holowniczy: http://allegro.pl/plyta-montazowa-do-wy ... 90682.html
Co do standardu haka to można tę płytę przykręcić do konstrukcji mocowania normalnego przykręcanego haka po odkręceniu go.
Lub zamiast normalnego haka zamontować coś takiego: http://steeler4x4.com/plyta-montazowa-w ... a-hak.html
O tak by to wyglądało : http://www.xtreme4x4.pl/sklep/wyposazen ... rki-detail
Co do standardu haka to można tę płytę przykręcić do konstrukcji mocowania normalnego przykręcanego haka po odkręceniu go.
Lub zamiast normalnego haka zamontować coś takiego: http://steeler4x4.com/plyta-montazowa-w ... a-hak.html
O tak by to wyglądało : http://www.xtreme4x4.pl/sklep/wyposazen ... rki-detail
-
- Stały bywalec
- Posty: 576
- Rejestracja: 19 maja 2008, 15:34
- Model: Inny
- Gadu-Gadu: 0
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Jak zamontować wyciagarke?
Postautor: alfik » 14 paź 2017, 16:14
Ta płyta że steelera to pod quadową wyciągarkę jest. Taką, żeby zwierzynę przyciągnąć albo łódkę. Do samochodu terenowego wyciągarka powinna mieć uciąg minimum 1,5xmasa auta. Do Musso 6500 funtów to absolutne minimum, standard to 8000-10000. No chyba, że auto jest na szosowych oponach i nie jedzie w trudne miejsca. Koniecznie trzeba dokupić szeroki pas do opasywania drzew (bo stalowa lina zabija drzewa) a warto mieć też bloczek.
Wróć do „Musso/Musso Sports (Daewoo) (1993-2005)”
Przejdź do
- Ogólne
- O wszystkim
- Nasze auta
- Warsztaty
- Przed zakupem
- Wątki do usunięcia
- Wydarzenia
- Zloty i spotkania
- Modele
- DIY - Zrób to sam
- Actyon/Actyon Sports
- Kyron
- Korando Family do 1995 roku (Isuzu Trooper)
- Korando II (1997 - 2006)
- Korando typu C (2011-2019)
- Korando D (2019 do dzisiaj)
- Musso/Musso Sports (Daewoo) (1993-2005)
- Rexton I/II/W (2003-2016)
- Rexton G4 (2017 - do dzisiaj) / Musso Pickup (2018 - do dzisiaj)
- Rodius
- Tivoli / XLV
- Giełda
- Sprzedam
- Kupię
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość